14 de janeiro de 2015

Bass Tech - Entrevista :: Jim Stinnett

Jim Stinnett is one of the most important bass teachers in the world, his experience as an educator includes thirty years as a Professor at Berklee College of Music in Boston – USA.

Jim Stinnet é um dos maiores professores de baixo do mundo, sua experiência como professor inclui trinta anos de aula na Berklee College of Music em Boston Nos Estados Unidos.
       






As a bassist, Jim has performance and record with names like: Joe Diorio, Phineas Newborn Jr, Lionel Loueke, Red Garland, Thiago Espirito Santo, Celso Pixinga, Ebinho Cardoso, Sergio Groove, Project M, Baxio Familia, 260 and Up!, Jean-Pierre Rampal, Ernestine Anderson, Kia Winding, Sam Rivers, NTSU 1:00 Lab Band, Buddy DeFranco, Anita O’Day, and Roy Hanes,  Rufus Reid, Bob Sheppard, Michael Manring, Ernie Watts, Phish, Kenwood Dennard, John LaPorta, Joe Hunt, Tal Farlow, Boston Philharmonic Orchestra, Florida Gulf Coast Symphony, Musicisti Americani Chamber Orchestra, Roy Clark, Greg Bissonette, and Steve Bailey.

Como baixista, Jim tocou e gravou com grandes nomes, tais como: Joe Diorio, Phineas Newborn Jr, Lionel Loueke, Red Garland, Thiago Espirito Santo, Celso Pixinga, Ebinho Cardoso, Sergio Groove, Project M, Baxio Familia, Jean-Pierre Rampal, Ernestine Anderson, Kia Winding, Sam Rivers, NTSU 1:00 Lab Band, Buddy DeFranco, Anita O’Day, e Roy Hanes,  Rufus Reid, Bob Sheppard, Michael Manring, Ernie Watts, Phish, Kenwood Dennard, John LaPorta, Joe Hunt, Tal Farlow, Boston Philharmonic Orchestra, Florida Gulf Coast Symphony, Musicisti Americani Chamber Orchestra, Roy Clark, Greg Bissonette e Steve Bailey.
       

Jim is also producer, author, and artist director.  All Stinnett’s students say,  "Jim knows how to teach all bass techniques to all students."
    
Jim também trabalha como produtor, autor, e diretor artístico, Seus alunos costumam dizer, Jim sabe exatamente como ensinar todas as técnicas no instrumento para todos os estudantes.








 
1 – Hi Jim, on behalf of Guitar Tech I want to say that we are glad you are doing this interview with us!  To start, how many years you play and work in education of music? 

I started playing music when I was a child.  I began playing country western gigs with my father when I was 13 years old.  I also began teaching guitar and bass in my father’s music store shortly after I learned to play well.   I have been performing and teaching for Forty-Five years now.

1- Olá Jim, em nome do Guitar Tech, gostaria de dizer que estamos muito felizes em poder realizar essa entrevista com você! Para começar, há quantos anos toca baixo e trabalha com educação musical?

Eu comecei a tocar com meu pai em pequenas gigs de country quando tinha 13 anos, Também comecei a lecionar baixo e guitarra com ele logo que comecei a tocar profissionalmente. Tenho atuado como músico e professor por mais de quarenta anos.





2 – Every year, you do a great meeting of bass players called New Hampshire Bass Fest, please, speak something about the history of festival and how are the preparations from this year.

We started the New Hampshire Bass Fest in 2007. The NH Bass Fest grew out of our monthly Bass Workouts.  With so many students attending the Bass Workouts, from all over the world, we thought it would be  fun to organize a Bass Festival with many performers, teachers, and students.  The New Hampshire Bass Fest is a four day school with classes all day and concerts at night.  During the daytime, four different classes run concurrently each hour.  Each hour is a new topic and teacher.  We normally have 14 factulty/artists teaching.  At night, the faculty and chosen students perform concerts.  These are very special presentations.  Our faculty and guest artists are drawn from the best bassists in the world.  This year's group features, Gary Karr, Eddie Gomez, Michael Manring, Grant Stinnett, Celso Pixinga, Ney Neto, Rob Gourlay, Shane Allessio, Jim Lambie, Bruce Gertz, and a host of additional great guys.  Our past NH Bass Fests have included many outstanding Brazilian bassists: Ebinho Cardoso, Sergio Groove, Luiz Rosa, Thiago Espirito Santo, Dudu Marino, Eduardo Macha, Mauro Sergio, and others.

2- Todos os anos você organiza um grande encontro musical para baixistas, chamado "New Hampshire Bass Fest". Por favor, conte-nos um pouco sobre a história desse encontro e como estão as preparação para esse ano?

Começamos o festival em 2007, Se originou devido ao grande número de alunos na época. Com muitas inscrições nas aulas de pessoas de todos cantos do mundo, pensamos que seria legal organizar um festival com vários shows de alunos e professores. Esse encontro se resume em quatro dias de aulas e shows. Durante o dia realizamos quatro diferentes aulas por hora, cada hora um novo tópico e um professor diferente! Normalmente temos cerca de 14 diferentes baixistas ensinando e tocando. Durante a noite os professores e alguns alunos realizam shows! Normalmente são grandes shows, nossos professores e artistas convidados são sempre os mais conceituados no mundo! Para esse ano teremos os seguintes artistas: Gary Karr, Eddie Gomez, Michael Manring, Grant Stinnett, Celso Pixinga, Ney Neto, Rob Gourlay, Shane Allessio, Jim Lambie, Bruce Gertz, e outros baixistas muito bons! Nossos festivais anteriores também incluíram alguns dos grandes nomes do cenário musical brasileiro, tais como: Ebinho Cardoso, Sergio Groove, Luiz Rosa, Thiago Espirito Santo, Dudu Marino, Eduardo Macha, Mauro Sergio, e outros.




3 – Please tell us about the Stinnett Music Online School.  How many students and how many courses do you normally have in the online school?

We normally have anywhere from 5- 20 students enrolled in any given semester.  We have many bass classes available.  Here is a list:

Styles Studies
Slap Bass
Funk Bass
Contemporary Techniques For Electric Bass
Motown Bass
Finger Funk Bass
Solo Piccolo Bass
Classical Repertoire for Electric Bass

Jazz
Jazz Bass 1
Jazz Bass 2
Jazz Bass 3
Jazz Improvisation 1
Jazz Improvisation 2
Advanced Walking
Jazz Tunes 1
Jazz Tunes 2
The Music Of Paul Chambers
Jazz Soloing For Double Bass
Jazz Soloing For Electric Bass

Bass Lessons
Electric Bass Lessons - Level One
Electric Bass Lessons - Level Two
Electric Bass Lessons - Level Three
Double Bass Lessons - Level One
Double Bass Lessons - Level Two
Double Bass Lessons - Level Three

Reading Music
Reading Music - Level 1
Reading Music - Level 2
Reading Music - Level 3
Reading Music - Level 4
Reading Jazz

3- Comente um pouco sobre sua escola de música online, Quantos alunos e cursos vocês possuem na escola?

Normalmente temos de cinco à vinte alunos, por semestre, nossa grade curricular se divide em:

Styles Studies
Slap Bass
Funk Bass
Contemporary Techniques For Electric Bass
Motown Bass
Finger Funk Bass
Solo Piccolo Bass
Classical Repertoire for Electric Bass

Jazz
Jazz Bass 1
Jazz Bass 2
Jazz Bass 3
Jazz Improvisation 1
Jazz Improvisation 2
Advanced Walking
Jazz Tunes 1
Jazz Tunes 2
The Music Of Paul Chambers
Jazz Soloing For Double Bass
Jazz Soloing For Electric Bass

Bass Lessons
Electric Bass Lessons - Level One
Electric Bass Lessons - Level Two
Electric Bass Lessons - Level Three
Double Bass Lessons - Level One
Double Bass Lessons - Level Two
Double Bass Lessons - Level Three

Reading Music
Reading Music - Level 1
Reading Music - Level 2
Reading Music - Level 3
Reading Music - Level 4

Reading Jazz





4 – In your music teacher you have traveled to many countries. In your opinion, what is the most important thing with regards to music education do you see that we (Brazilians) need to be better? 

HAHA!  The last time I answered that question in public many Brazilian bassists got mad at me. I told myself that I would never answer that question again. So, my answer is: Just keep believing that you make it and you will.

4 - Durante o tempo que trabalha com educação musical, você viajou para muitos países. na sua opinião, Qual o fator mais importante que você vê que nós (brasileiros) poderíamos desenvolver melhor?

HAHA! A última vez que respondi essa questão em público, alguns brasileiros ficaram furiosos comigo! Disse a mim mesmo que não responderia mais esse tipo de questão, porém deixo a seguinte dica: Continuem acreditando que vocês são capazes! Pois assim serão!




5 – In the studio, what kind of equipment do you prefer to use when you are recording?

Fortunately I have been able to record many times. In the past 10 years I have produced over 30 bass ensemble CDs. With all recording, I believe the most important part of your gear is your bass. I have top quality basses, so I add NO other equipment when recording. If the bass sounds good, then I don't mess it up with effects, EQs, preamps, NOTHING. I plug directly into the board and PLAY! I watch too many guys buying and using all sorts of gear when recording to try and make a cheap sounding bass sound like a great bass.  That never works well.

5- Quando está gravando, Quais equipamentos costuma priorizar?

Felizmente tenho gravado bastante. Nos últimos dez anos produzi cerca de 30 discos de baixo! Em todas as produções acredito que o equipamento mais importante é o próprio baixo, tenho instrumentos de ótimas qualidades, então não uso outro tipo de equipamento nas gravações. Se o baixo tem um bom som, isso é o bastante, não uso outros efeitos e coisas do tipo! Plugo direto na mesa e toco! Vejo muita gente adquirindo muitos equipamentos e usando-os em suas gravações tentando encontrar um som legal! Dessa forma nunca funciona!







6 – Do you have some kind of partnership with any specific equipment manufactures?
 
Yes I do!  As I mentioned before, my basses are the most important gear to me.  I have been playing and selling LeFay basses for a number of years now.  LeFay instruments are the best basses in the world.  You can hear this on many of our recordings - just bass - no other effects.  I also work with Osny Zambuzzi, owner of Artwood Basses in Brazil.  Osny hand-made basses are the best!  I import a vintage Jazz model Artwood bass for my students here in the US.  Osny also has just made a custom bass for me that I love!! This bass will become available for all Brazilians bassist very soon.  This is a chambered 5 string, with high C, and piezzo pickup.  This bass sounds very woody, warm, and beautiful. I also play and sell Curt Mangan strings. I love the quality and clarity of these strings.

6- Você possui algum tipo de parceria com alguma empresa do ramo musical?

Sim! Como mencionado anteriormente, meus baixos são a parte mais importante de todo meu equipamento. Tenho usado e endossado a marca Le Fay por muitos anos. Os instrumentos da Lefay são os melhores do mundo! Você pode ouvir isso nas minhas gravações, somente o baixo, sem a adição de outros efeitos, também trabalho com o Osny Zambuzzi proprietário da Artwood no Brasil, os baixos custom são os melhores. Eu adquiri um Artwood Vintage Jazz model para meus estudantes aqui nos Estados Unidos. O Osny também construiu um baixo custom para mim que eu adorei! E esse baixo estará a disposição dos baixistas brasileiros em breve! É um baixo de cinco cordas com escala em C e captadores Piezzo, esse baixo soa super bem, valorizando as sonoridades da madeira! Também uso cordas Curt Mangan, gosto muito da qualidade e da clareza do som dessas cordas.




7 – On behalf of Guitar Tech I say thank you Jim!  Could you send a message to our readers in Brazil and world? 

Thank you guys! Yes I would love to send a personal message to the Brazilian Bassists. I see a lot of talented bassists every time I visit your beautiful county.  I also see many talented bassists who do not have a good work (practice) ethic. Some of then ask me what to do to improve.  I will leave you with this:  "If you are not making acceptable progress, in a reasonable amount of time, you must make substantial changes."

Thanks, Jim



 7- Em nome do Guitar Tech, gostaria de agradecer pela entrevista! Para terminar poderia deixar uma mensagem para os letiotes brasileiros e de outras partes do mundo?

Muito Obrigado Pessoal! Sim... Adoraria deixar uma mensagem para os baixistas brasileiros! Vejo muitos baixistas talentosos quando visito o Brasil. Porém também vejo bons baixistas que não possuem uma boa prática. Alguns deles me perguntam qual a melhor maneira de melhorar. Para eles deixo a seguinte mensagem: "Se você não está tendo progressos aceitáveis dentro de um certo período de estudos, você precisa de algumas  mudanças estruturais",

Muito Obrigado. Jim.

Nenhum comentário:

Postar um comentário